• Tale

Psykologien bak bruk av former i logodesign

Oppdatert: 4. apr.

Har det egentlig noe å si hvordan en logo ser ut?


Design er helt avgjørende for å kunne kommunisere et budskap og følelser i markedsføringen din.


Spesielt har den psykologiske påvirkningen av bruk av farger vært et populært tema når det kommer til markedsføring. Med mindre du er designer av yrke eller er en kunstelsker, er det usannsynlig at du har tenkt nøye gjennom hva effekten av former betyr i markedsføring.


I likhet med farger har former emosjonelle betydninger og kan utløse forskjellige følelser og minner hos mennesker. Tenk for eksempel på formen til et hjerte eller en stjerne. Et hjerte representerer varme, kjærlighet, romantikk og godhet. En stjerne assosieres ofte med suksess, lys eller natt. Felles er at disse to formene får deg til å føle noe.


Bedrifter kan enkelt utnytte disse effektene for å kommunisere merkevaren og verdiene sine gjennom en logo, men for å gjøre det må du først ha en grundig forståelse av de vanligste tolkningene av forskjellige former er.


Å velge en form for logoen din er mer enn et estetisk valg. Du må tenke på målgruppen din, og hvilke følelser du vil fremkalle når kunden ser logoen din.


50 % av verdens mest beundrede selskaper har rektangulære logoer. Det er kanskje ikke så overraskende når rektangler er kjent for å representere tillit og fred? 22 % av sekskaper har ruter og 20 % har sirkler i sine logoer. Hvorfor er disse formene så vanlige?


Her er noen av de mest populære formene og stilene innen logodesign og hva de representerer:


  • Symmetrisk/geometrisk: Organisasjon og stabilitet (f.eks. Audi)

  • Økologisk: Glede, komfort, interesse og spontanitet

  • Sammendrag: Bokstavelige tolkninger av ideer eller retninger (f.eks. Apple eller WWF)

  • Kretser: Fellesskap, vennskap, kjærlighet, relasjoner, enhet, perfeksjon, oppmerksomhet, beskyttelse (f.eks. Starbucks)

  • Kurver: Femininitet, bevegelse, lykke, rytme, nytelse (f.eks. Coca-Cola)

  • Spiraler: Kreativitet, vekst, evolusjon

  • Rektangler: Familiaritet, tillit, orden, fred, enhetlighet

  • Trekanter: Makt, vitenskap, religion, lov, maskulinitet, styrke, hensikt, energi, presisjon

  • Vertikale linjer: maskulinitet, styrke, aggresjon, mot, kraft

  • Horisontale linjer: Fellesskap, ro, stillhet


Det er mye å tenke på når man skal designe en logo til sitt selskap. For å skape en bra logo er det viktig å tenke på hvem som er målgruppen din, hva du vil formidle og hva din bedrift representerer.


Trenger du hjelp med design av logo? Send oss en e-post på info@onpointmedia.no.




0 kommentarer