• Luca

Seks grunner til at innholdsmarkedsføring er viktigere enn noensinne

Oppdatert: 13. apr.

Det er velkjent at innholdsmarkedsføring er en effektiv måte å bygge merkevaren din på og nå målgruppen din.


En form for innholdsmarkedsføring som stadig øker er videomarkedsføring. Ifølge en rapport fra Demand Metric sier 83 prosent av markedsførerne at video er viktigere enn noen gang. Dette gjenspeiles av WYZOwl-statestikk som viser at 87 prosent av bedriftene bruker video som et markedsføringsverktøy.




Hva er innholdsmarkedsføring?


Innholdsmarkedsføring er når bedrifter produserer videoinnhold for å heve profilen sin på internett. Video publiseres vanligvis på enten YouTube eller et annet sosialt media, selv om det også kan komme i form av webinarer, kurs, direktesendt video eller egenvertsvideo. Når det utføres på en god måte, kan video være en effektiv måte for en bedrift å spre budskapet sitt på en måte som er lett tilgjengelig for et stort publikum.


Det fine med innholdsmarkedsføring er at det blir enklere og enklere å gjøre effektivt. Antall alternativ markedsførere har, betyr at det er noe for enhver bedrift - selv de uten tradisjonelle videoopptaks- eller redigeringsferdigheter.


Her er fem grunner til at videoinnholdsmarkedsføring er viktigere enn noen gang.



1. Videoer er en fin måte å forklare produktet ditt på


Videoinnhold er et nyttig verktøy når det gjelder å hjelpe potensielle kjøpere med å lære om et produkt. 94 prosent av markedsførere sier at bruk av videoinnhold har bidratt til å øke brukernes forståelse av et produkt eller en tjeneste. Kunder vil kjøpe produktet ditt når de forstår hva det gjør og hvordan det vil hjelpe dem. Det er ikke overraskende at videoinnhold er et godt verktøy for dette, da det visuelle elementet hjelper bedrifter med å forklare tydelig hvordan ting fungerer.


2. Videoer gir god avkastning på investeringen


Avkastningen på investeringen du får fra videoen din vil avhenge av flere ting, inkludert hvor godt du har organisert innholdsstrategien din og kvaliteten på videoene dine. 83 prosent av respondentene i WYZOwl-undersøkelsen sier at video gir dem en god avkastning på investeringen.


Du tenker kanskje på video som dyrt og tidkrevende å produsere. Men det er nok av teknologiske hjelpemidler som gjør det mulig å lage god video raskt og uten et stort budsjett. Ikke bare har de fleste av oss videoopptakere av høy kvalitet i lommen i form av smarttelefoner, men programvareløsninger gjør det enkelt å lage engasjerende forklaringsvideoer til en lav pris. Å bruke mindre penger når du produserer videoene dine betyr at det er lettere å få en positiv avkastning.



3. Du kan bruke video på en rekke måter


Markedsførere har mange alternativ når det kommer til hvordan de bruker videoinnhold. Dette betyr at det er enkelt å finne en metode som passer inn med bedriftens markedsføringsmål. Mens YouTube er det åpenbare stedet å starte når du lager videoer, er noen av de andre alternativene du kan bruke her:

  • De fleste sosiale medieplattformer inkludert Snapchat, Facebook, Instagram og YouTube lar deg legge ut historier som forsvinner etter en viss tid. Disse er flotte fordi de kan være superraske og billige å lage, og de snakker direkte til publikummet ditt. For at historier skal være effektive, må du ha – eller bygge – et publikum på sosiale medier.

  • Direktesendt video har vokst de siste årene med bransjegiganter som Facebook, YouTube og Twitch som alle tilbyr måter for bedrifter å strømme direkteinnhold. Direktesendt video kan være effektivt. Facebook sa at direktesendinger får seks ganger så mange interaksjoner som vanlige videoer.

  • Webinarer er en fin måte å bruke video til å samhandle direkte med potensielle kunder. De kan brukes til å svare på spesifikke spørsmål kunder måtte ha om produktet ditt, eller for å lære publikum noe om din bedrift, og dermed etablere deg selv som en autoritet.

  • En annen innovativ måte å bruke video på er en-til-en-kommunikasjon. Markedsførere kan ta opp og sende raske meldinger for å følge opp kjøp eller henvendelser. Dette kan forbedre kundeopplevelsen.



4. Folk elsker video


Akkurat som at teknologi har gjort det enkelt for bedrifter å ta opp video, har den også gjort det utrolig praktisk for folk å se videoinnhold. Det er massevis av statistikk som illustrerer dette poenget. Her er noen av de mest overbevisende:

  • I 2017 sa den offisielle YouTube-bloggen at folk ser over en milliard timer med YouTube-innhold hver eneste dag.

  • Tidligere i år avslørte Twitter at det er 2 milliarder videovisninger på plattformen deres hver dag. I tillegg får «tweets» med video 10 ganger mer engasjement enn de uten.

  • Digiday sier at Facebook har over 8 milliarder videovisninger om dagen. Interessant nok er 85 prosent av disse sett uten lyd.

Hvis du ikke lager video, risikerer du å gå glipp av en av de mest populære måtene folk bruker innhold på.


5. Videoer er gode for SEO


Å laste opp videoer til YouTube som retter seg mot vanlige søketermer kan være en god måte å få bedriften din på den første siden på Google. Det er fordi Google inkluderer YouTube-videoer øverst på siden for mange søkeord. Her er et eksempel på dette i aksjon. Når du søker etter begrepene «Hvordan redigerer du videoer på iPhone», viser Google tre videoer under det fremhevede utdraget og «Folk spør også om dette»-delen, men over de vanlige søkeresultatene.I dette tilfellet, av de tre resultatene, er ett for videoredigeringsappen Filmora. Alle som klikker på denne lenken, vil finne ut hvordan man redigerer videoer på sin iPhone ved hjelp av Filmora-appen.


I tillegg til potensiell eksponering på Google, vil videoer også vises når folk søker etter ting på YouTube. Dette er betydelig ettersom Moz og Jumpshot i 2017 fant at YouTube hadde den tredje høyeste andelen av det amerikanske søkemarkedet, etter Google.com og Google Images.




Video er en fin måte for markedsførere å nå ut til folk. Det er enklere enn noen gang for bedrifter å lage og dele videoinnhold av høy kvalitet. Hvis du ikke allerede har video som en del av innholdsstrategien din, bør du kanskje tenke på å eksperimentere med et par prosjekter.


0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle